000070978 001__ 70978 000070978 005__ 20220208112846.0 000070978 0247_ $$2doi$$a10.3232/UBR.2018.V15.N1.03 000070978 0248_ $$2sideral$$a106647 000070978 037__ $$aART-2018-106647 000070978 041__ $$amul 000070978 100__ $$0(orcid)0000-0002-0712-2364$$aDominguez, B.$$uUniversidad de Zaragoza 000070978 245__ $$aDoes distance matter in explaining international expansion? Evidence from the global mobile telecommunications industry [¿Cómo afecta la distancia a la expansión internacional de las empresas? Evidencia en la industria de las telecomunicaciones móviles] 000070978 260__ $$c2018 000070978 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000070978 5203_ $$aThe aim of this study is to analyse how the distance between countries determines host country selection. To explain foreign market entry we use two dimensions of the distance between countries: (1) geographic distance and (2) historical ties between the home and the host countries. We carry out descriptive, empirical and case study analyses in the mobile telecommunications industry to study how these two dimensions of distance determine the entrance of firms in foreign countries. Our work shows that geographic distance negatively affects the entrance of firms in host countries while historical ties between countries encourage firms to enter the host country. Moreover, historical ties positively moderate the relationship between geographic distance and market entry. El objetivo de este trabajo es estudiar el efecto que la distancia entre los países tiene sobre la selección del país de destino. En particular, hacemos uso de dos dimensiones de la distancia entre el país de origen y el de destino para explicar la entrada: (1) la dimensión geográfica y (2) la existencia de lazos históricos. Tomando como referencia la industria de las telecomunicaciones móviles, ofrecemos una aproximación en tres etapas a través de un estudio descriptivo en profundidad, un análisis empírico y una presentación de tres casos paradigmáticos en el sector. Nuestros resultados muestran que las empresas son más propensas a entrar en países que presentan una menor distancia geográfica o histórica. Además, concluimos que los lazos históricos moderan positivamente la relación entre la distancia geográfica y la entrada. 000070978 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO-FEDER/ECO2014-53904-R$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/ECO2011-22947 000070978 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ 000070978 592__ $$a0.184$$b2018 000070978 593__ $$aBusiness, Management and Accounting (miscellaneous)$$c2018$$dQ3 000070978 593__ $$aFinance$$c2018$$dQ3 000070978 593__ $$aEconomics and Econometrics$$c2018$$dQ3 000070978 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion 000070978 700__ $$aGomez, J. 000070978 700__ $$0(orcid)0000-0001-7710-9002$$aMaicas, J.P.$$uUniversidad de Zaragoza 000070978 7102_ $$14012$$2650$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Direcc.Organiza.Empresas$$cÁrea Organización de Empresas 000070978 773__ $$g57 (2018), 92-143$$pUniv. bus. rev.$$tUniversia business review$$x1698-5117 000070978 85641 $$uhttps://ubr.universia.net/article/download/2833/2488$$zTexto completo de la revista 000070978 8564_ $$s313225$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/70978/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada 000070978 8564_ $$s60325$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/70978/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada 000070978 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:70978$$particulos$$pdriver 000070978 951__ $$a2022-02-08-11:23:54 000070978 980__ $$aARTICLE