000070762 001__ 70762
000070762 005__ 20200221144238.0
000070762 0247_ $$2doi$$a10.18042/cepc/rep.171.05
000070762 0248_ $$2sideral$$a105977
000070762 037__ $$aART-2016-105977
000070762 041__ $$aspa
000070762 100__ $$0(orcid)0000-0002-1539-8483$$aLopez Laborda, J.$$uUniversidad de Zaragoza
000070762 245__ $$aLas preferencias por la redistribución de los españoles a comienzos del siglo XXI
000070762 260__ $$c2016
000070762 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000070762 5203_ $$aEste trabajo propone una clasificación de los determinantes de las preferencias redistributivas de los ciudadanos en tres argumentos: imperativos de justicia social, aversión al riesgo y marco institucional. Acto seguido, con los datos del Barómetro Fiscal del Instituto de Estudios Fiscales para el período 2003-2010, se plantea una aplicación empírica para identificar los factores determinantes de las preferencias por la redistribución de los españoles. La aplicación incluye sendas estimaciones probit y MCO. Los resultados, en coherencia con la literatura internacional, confirman las predicciones teóricas. Las preferencias por la redistribución de los españoles quedan influenciadas por los tres determinantes descritos y, en especial, por el marco institucional.  

Based on a survey of international literature, this paper proposes the classification of citizens' preferences for redistribution in three categories that shape those preferences: imperatives of social justice, risk aversion and the institutional framework. With the data provided by the "Spanish Institute for Fiscal Studies Fiscal Barometer" an empirical application for the Spanish case is carried out. We use a probit model when the endogenous variable is dichotomized, and a linear model estimated through ordinary least squares when the dependent variable is an index constructed by principal components. The results, consistent with the theory and internatio-nal experience, show that the preferences under study, homogeneously distributed throughout the country, are based on the three described determinants. In particular most of the variables are significantly associated with the description of the institutional framework.
000070762 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/Grupo Investigación de Economía Pública$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/ECO2012-37572
000070762 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000070762 590__ $$a0.253$$b2016
000070762 591__ $$aPOLITICAL SCIENCE$$b150 / 165 = 0.909$$c2016$$dQ4$$eT3
000070762 592__ $$a0.155$$b2016
000070762 593__ $$aSociology and Political Science$$c2016$$dQ3
000070762 593__ $$aPolitical Science and International Relations$$c2016$$dQ3
000070762 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000070762 700__ $$0(orcid)0000-0002-8555-973X$$aSanz Arcega, E.
000070762 7102_ $$14008$$2225$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Estruc.Hª Econ.y Eco.Pb.$$cÁrea Economía Aplicada
000070762 773__ $$g171 (2016), 137-166$$pRev. estud. polít.$$tREVISTA DE ESTUDIOS POLITICOS$$x0048-7694
000070762 8564_ $$s251393$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/70762/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000070762 8564_ $$s51308$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/70762/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000070762 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:70762$$particulos$$pdriver
000070762 951__ $$a2020-02-21-13:21:16
000070762 980__ $$aARTICLE