Patterns and drivers of cultural economy in Spain’s extra-metropolitan small towns
Resumen: Research on the location of cultural and creative firms has traditionally focused on large cities, but small towns are also likely to hold them. This work investigates which factors determine cultural specialisation in a group of 46 extra-metropolitan Spanish towns with 30-50,000 inhabitants. We consider factors related to markets and government policies-hard factors-and new factors related to amenities, tolerance, and the local climate -soft factors-. When we check them statistically, the greatest explanatory power is attributed to some hard-type factors such as economic activity and human capital, as well as the distance to urban markets. In contrast, the expectations raised by the soft factors are not confirmed.

La investigación sobre empresas culturales y creativas ha estado tradicionalmente centrada en las grandes ciudades, pero las pequeñas también son capaces de albergarlas. Así, en nuestro trabajo, tratamos de averiguar los factores que determinan la especialización cultural de las ciudades españolas entre 30 y 50.000 habitantes, ajenas a las áreas metropolitanas. Consideramos factores relacionados con mercados y políticas públicas —«factores duros»— y nuevos determinantes asociados a amenidades, tolerancia y ambiente local —«factores blandos»—. De su contraste estadístico se deduce que el mayor poder explicativo lo detentan algunos factores «duros» como el nivel económico y el capital humano, así como la distancia a mercados urbanos. En cambio, las expectativas cifradas en los factores «blandos» no han sido confirmadas.

Idioma: Inglés
Año: 2017
Publicado en: INVESTIGACIONES REGIONALES-JOURNAL OF REGIONAL RESEARCH 38 (2017), 27-45
ISSN: 1695-7253

Factor impacto SCIMAGO: 0.361 - Development (Q2) - Geography, Planning and Development (Q2) - Economics, Econometrics and Finance (miscellaneous) (Q2)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/CSO2012-31650
Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Área Estadís. Investig. Opera. (Dpto. Métodos Estadísticos)
Área (Departamento): Área Economía Aplicada (Dpto. Estruc.Hª Econ.y Eco.Pb.)
Área (Departamento): Área Geografía Humana (Dpto. Geograf. Ordenac.Territ.)


Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.


Exportado de SIDERAL (2019-07-09-12:14:27)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles



 Record created 2017-12-15, last modified 2019-07-09


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)