000063242 001__ 63242
000063242 005__ 20190709135521.0
000063242 0247_ $$2doi$$a10.15366/rimcafd2017.67.004
000063242 0248_ $$2sideral$$a101977
000063242 037__ $$aART-2017-101977
000063242 041__ $$aeng
000063242 100__ $$0(orcid)0000-0002-5019-4574$$aRomero-Martín, M.R.$$uUniversidad de Zaragoza
000063242 245__ $$aInfluence of motor practices on university students’ emotional state [Influencia de las prácticas motrices sobre el estado emocional de estudiantes universitarios]
000063242 260__ $$c2017
000063242 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000063242 5203_ $$aThe emotional experience is a key aspect when promoting student’s well-being from the physical education. This study analyzed the effects of three kinds of motor practices without teammates or adversaries (games, body expression and introjections) on women and men’s emotional state. 358 students took part in this study (98 women, 27.37%, and 260 men, 72.63%) from four different Spanish universities. After each activity students filled out a questionnaire to validate the Games and Emotions Scale (GES), indicating the experienced intensity in positive, negative and ambiguous emotions. Data were analyzed by generalized estimating equations. It was confirmed that the three kinds of practices work as specific subdomains in the emotional experience. Men showed more intense emotions than women (p <.001), although both genders had a similar emotional behavior in motor expression and motor introjections practices. Women registered lower values in motor games.   

La vivencia emocional es un aspecto clave para promover el bienestar del alumnado desde la educación física. Este trabajo examinó los efectos de tres tipos de prácticas psicomotrices sin presencia de compañeros y de adversarios (juegos, expresión e introyección) sobre el estado emocional de mujeres y hombres. Participaron 358 estudiantes (98 mujeres, 27,37% y 260 hombres, 72,63%) de 4 universidades españolas. Tras cada actividad los estudiantes cumplimentaron el cuestionario validado de juegos y emociones (GES), indicando la intensidad experimentada en emociones positivas, negativas y ambiguas. Los datos se analizaron mediante ecuaciones de estimación generalizadas. Se confirmó que los tres tipos de prácticas funcionan como subdominios específicos en la vivencia emocional. Los hombres expresaron emociones más intensas (p < ,001) que las mujeres, aunque ambos sexos tuvieron un comportamiento emocional similar en la expresión e introyección. Las mujeres registraron valores inferiores en los juegos motores.
000063242 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/DEP2010-21626-C03-01
000063242 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000063242 590__ $$a0.677$$b2017
000063242 591__ $$aSPORT SCIENCES$$b74 / 81 = 0.914$$c2017$$dQ4$$eT3
000063242 592__ $$a0.211$$b2017
000063242 593__ $$aPhysical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation$$c2017$$dQ3
000063242 593__ $$aSports Science$$c2017$$dQ4
000063242 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000063242 700__ $$aGelpi Fleta, P.
000063242 700__ $$aMateu Serra, M.
000063242 700__ $$aLavega Burgués, P.
000063242 7102_ $$13001$$2187$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Expres.Music.Plást.Corp.$$cÁrea Didáctica Expres.Corporal
000063242 773__ $$g17, 67 (2017), 449-466$$pRev. int. med. cienc. act. fís. deporte$$tREVISTA INTERNACIONAL DE MEDICINA Y CIENCIAS DE LA ACTIVIDAD FISICA Y DEL DEPORTE$$x1577-0354
000063242 8564_ $$s681224$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/63242/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000063242 8564_ $$s93460$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/63242/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000063242 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:63242$$particulos$$pdriver
000063242 951__ $$a2019-07-09-11:57:21
000063242 980__ $$aARTICLE