000063084 001__ 63084
000063084 005__ 20171019130711.0
000063084 0248_ $$2sideral$$a100392
000063084 037__ $$aART-2009-100392
000063084 041__ $$aeng
000063084 100__ $$0(orcid)0000-0003-1123-1448$$aAzcona Montoliu, María del Mar$$uUniversidad de Zaragoza
000063084 245__ $$aA time to love and a time to die: Desire and narrative structure in "21 Grams"
000063084 260__ $$c2009
000063084 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000063084 5203_ $$aWhile, according to sociologists, dominant intimate discourses in our culture favour a rational, reflexive and cautious view of love, desire as passion and as an irrational force that may abruptly and often dramatically change our lives continues to have cultural validity. Alejandro González Iñárritu’s second feature film, 21 Grams (2003), presents such an approach through a specific use of the conventions of the multi-protagonist genre and a scrambled temporality. In this film, desire is as strong and inexorable as it is fragmented and ephemeral. Its sustained manipulations of chronology contradict the linearity and teleological sense of traditional romantic narratives and put forward, instead, the determination of human beings to pursue their desires against the relentless effects of the passing of time. In this, the film is representative of the cultural discourses that have turned multi-protagonist narratives into a relevant contemporary genre

Los discursos culturales más recientes sobre la intimidad y las relaciones afectivas en la sociedad contemporánea privilegian una concepción racional y reflexiva del amor y el deseo. Sin embargo, incluso dentro de estos protocolos íntimos racionales, la visión del deseo como pasión y fuerza irracional capaz de transformar la vida de las personas no ha perdido toda su validez cultural. 21 Gramos (2003), la segunda película del director mejicano Alejandro González Iñárritu, recupera esta visión irracional del deseo a través de las convenciones del género coral y de una estructura temporal acronológica que prescinde del sentido lineal de las narrativas románticas convencionales y concibe el deseo como una fuerza poderosa e inexorable, pero también fragmentada y efímera.
000063084 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/H12$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MEC/HUM2007-61183-FILO
000063084 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aAll rights reserved$$uhttp://www.europeana.eu/rights/rr-f/
000063084 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000063084 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDepartamento de Filología Inglesa y Alemana$$cFilología Inglesa
000063084 773__ $$g31, 2 (2009), 111-123$$pAtlantis rev. Asoc. esp. Estud. Anglo-Norteam.$$tATLANTIS$$x0210-6124
000063084 8564_ $$s129077$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/63084/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000063084 8564_ $$s53460$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/63084/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000063084 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:63084$$particulos$$pdriver
000063084 951__ $$a2017-10-19-11:15:22
000063084 980__ $$aARTICLE